Bokkenbild

I aikido tränar nybörjare och avancerade tillsammans och hjälper varandra. Det gör att du är välkommen att börja när som helst under terminen. Du väljer också själv hur ofta du vill träna. Är du sugen på att prova aikido behöver du bara komma till något av våra pass för en gratis provträning. Du behöver inte föranmäla dig.

Första gången du tränar handlar det mycket om att se hur de andra gör och försöka härma. Du kommer att bli väl omhändertagen av våra avancerade medlemmar och det finns alltid någon att fråga om du undrar över något.

Det går bra att träna i mjuka träningskläder med långa ben och ärmar. Vi tränar barfota.

Kontaktperson
Har du några frågor eller funderingar? Kontakta Göran Daghjort, telefon 070-750 7501

Träningstider:
Se tider och kostnad

Glöm inte att registrera dig!

Viktigt att du fyller i anmälningsformuläret här så att klubben har korrekta uppgifter om dig.

Hitta till Gubbängshallen

Att hitta till Gubbängshallen är lätt. Kliv av vid T-bana Gubbängen och gå ner för trapporna till Gubbängens centrum. Korsa Lingvägen och fortsätt ner till höger så ser du en stor idrottshall med en äng bakom. När du kommer till hallen så är den låst, ring på klockan så kommer vi och släpper in dej.
Välkommen!

Träningsetikett

  • Var uppmärksam på det tränaren visar och följ alltid tränarens instruktioner. Om du undrar över något, fråga instruktören eller annan ansvarig.
  • För allas trevnad och säkerhet, var noga med hygienen. Håll naglarna klippta, även på fötterna, och tvätta dräkten ofta. Ta av smycken, klockor, o.s.v. före träningen.
  • Du skall alltid hälsa (buga) när du går in eller ut ur dojon (träningslokalen). Du skall även hälsa på din träningspartner före och efter träningen.
  • Om du kommer för sent, gå inte upp på mattan förrän du påkallat instruktörens uppmärksamhet. Gör sedan rei (bugning) mot instruktören och säg Onegaishimasu (betyder ”lär mig”). Tränaren svarar dig på samma sätt. Därefter kan du delta i träningen.
  • Lämna aldrig dojon under pågående träning utan att meddela instruktören om orsaken.
  • Gör inte motstånd när din träningspartner skall öva in en teknik. Var inte heller överlägsen mot din träningspartner även om du är tekniskt skickligare. Hjälp till istället så att din träningspartner lär sig så bra som möjligt.
  • Respektera din träningspartners signal om att ge upp (avklappning). Släpp omedelbart ditt grepp så att ingen blir skadad.
  • Aikido utövas endast i dojon, under ordnade former och med en ansvarig instruktör närvarande.

Hälsoinformation

  • De flesta människor kan träna aikido oavsett hur otränad/tränad man är. Efterhand byggs kondition och smidighet upp och man ökar träningstempot och kapacitet.
  • Sjukdom kan påverka oss på många sätt och kräver alltid att man använder sitt omdöme på ett ansvarsfullt sätt.
  • Om du lider av någon sjukdom, t.ex. astma, diabetes eller andra åkommor som kräver särskild uppmärksamhet, eller om du har problem som kan påverka din eller andras träning så bör du informera din instruktör om detta.
  • Om du medicinerar regelbundet, fråga gärna din läkare om din medicin kan kombineras med fysisk träning.

När passet börjar

När passet börjar sitter alla på en lång rad. Alla sitter på knä, det kallas seiza. Magen framåt, händerna på knäna och blunda. Instruktören och ev. hjälptränare sitter framför. Så klappar instruktören i händerna och alla öppnar ögonen. Instruktören och medhjälparen vänder sig om och instruktören säger ”shomen-rei”. Alla gör rei (bugar sig fortfarande sittande på knä), Rei är japanska och betyder ”hälsning”. Shomen betyder mitten. O´sensei´s fotografi är i mitten, och därför gör vi rei till den plats på väggen där hans bild finns. Efter shomen rei vänder sig instruktören till hjälptränaren och de bugar, hälsar på varandra. Instruktören och medhjälparen vänder sig till de tränande och nu bugar alla sig tillsammans. Alla säger Onegaishimasu (betyder ”lär mig”) och det innebär att man lovar att göra sitt bästa under träningen.

När passet slutar

När ett pass är slut sätter sig alla precis som i början, i seiza. Man rättar till träningskläderna, magen framåt och händerna på knäna och blunda. Så klappar instruktören med händerna och alla tittar framåt. Instruktören och ev. hjälptränare vänder sig om och alla gör Shomen-rei. Sedan gör man rei tillsammans och säger ”Domo arigato gozaimasu”, det betyder tack så mycket. Tacka den du tränade med sist.
Så är passet slut.

X